Nafkah
hak isteri
gambar hiasan
MENJADI kewajipan setiap orang Islam di negara ini yang mau
mendirikan rumah tangga sama ada lelaki atau wanita mengikuti kursus
praperkahwinan dengan harapan setiap daripada mereka paham mengenai
tanggungjawab masing-masing.
Dalam kursus tersebut bakal suami dan isteri diberikan dengan
berbagai ilmu rumah tangga dari sudut syarak serta tanggungjawab yang perlu
dipikul oleh mereka selepas berkahwin. Antara hal penting yang diberikan penekanan
oleh para petugas dalam kursus tersebut adalah kewajiban suami memberi nafkah
kepada isteri memandangkan isteri adalah tanggungan buat suami.
Saya sengaja timbulkan isu ini karena ada sesetengah suami yang
mengabaikan pemberian nafkah kepada isterinya. Nafkah batin mungkin tiada
masalah selagi si suami sihat dari segi fizikal dan mental tetapi isu nafkah
yang hendak disentuh di sini berkaitan dengan pemberian dalam bentuk wang tunai
atau belanja.
Di zaman moderen ini, boleh dikatakan sebahagian besar isteri
bekerja setelah mereka berhempas pulas belajar dan ada di antaranya hingga ke
peringkat universitas sama ada berkelulusan ijazah sarjana muda, sarjana
mahupun doktor falsafah (PhD). Oleh itu tidak heranlah sebagai lulusan
universitas mereka (para isteri) akan menerima gaji yang lumayan sama ada di
sektor pemerintah mahupun swasta sesuai dengan kelulusan yang dimiliki.
Malah saya percaya dalam kalangan isteri itu ada diantaranya yang
gaji bulanan mereka adalah lebih tinggi daripada suami ataupun sama tahap
dengan pendapatan suami. Masalahnya sekarang apabila melihat si isteri
mempunyai pendapatan sendiri, suami pula lupa untuk memberikan nafkah
perbelanjaan kepada isterinya.
Isteri pula tidak meminta karena tidak memahami tentang haknya
di sisi syarak. Nafkah ini seumpama mahar perkahwinan yang wajib ditanggung
oleh suami. Sama ada terlupa atau sengaja lupa si suami tidak sewajarnya
mengabaikan tanggungjawab memberikan nafkah perbelanjaan kepada isteri.
Ini satu kewajipan dan akan dipersoalkan di hari akhirat kelak
jika tanggungjawab itu sengaja diabaikan. Dalam soal memberi nafkah
perbelanjaan ini tidak timbul isu isteri itu bekerja atau tidak ataupun
pendapatan isteri itu lebih daripada suami atau tidak. Yang penting suami wajib
memberi nafkah kepada isterinya dalam apa jua keadaannya sekalipun.
Walaupun isterinya itu mempunyai gaji yang besar sebagai contoh
RP 7,000,000 atau RP 10,000,000 sebulan, tanggungjawab memberi nafkah
perbelanjaan tidak akan terlepas sebaliknya wajib ditunaikan oleh suami
mengikut kadar kemampuannya. Lihat kemampuan suami. Jika mampu memberi sebanyak
RP 500,000 berilah. Sekiranya sekadar mampu RP 300,000 atau RP 200,000 berilah
juga. Sekiranya mampu memberi RP 1,000,000 alangkah baiknya.
Dalam surah at-Talaq ayat 7, Allah berfirman dengan maksudnya:
“Hendaklah orang yang mempunyai kemampuan memberi nafkah menurut kemampuannya.”
Hakikatnya, kita tidak boleh membebankan isteri dengan
tanggungjawab yang sepaharusnya dipikul oleh si suami, namun begitu sekiranya
isteri redho untuk saling membantu dengan suami uang belanja demi
kesejahteraan rumah tangga mereka, hanya Allah sahaja yang akan membalas atas
segala kebaikan itu.
Saya kira tiada salahnya pada hari pertama gaji, suami
menghulurkan nafkah perbelanjaan kepada isterinya dengan kadar yang mereka
mampu dan begitu juga kepada ibu bapa. Moga-moga pendapatan kita pada bulan
tersebut mendapat keberkatan daripada Allah SWT dan inilah keindahan Islam.
Islam telah menyusun satu kaedah berumahtangga yang boleh memberikan
kebahagiaan kepada suami isteri. Saya juga percaya kegagalan suami memberi
nafkah adalah salah satu punca berlakunya masalah perceraian di negara kita.
Satu hal lagi mengenai kewajipan memberi nafkah kepada anak-anak
oleh bapa meskipun telah bercerai. Jangan diremehkan soal memberi nafkah ini
kerana akibatnya buruk. Ingat, bukan setakat isteri sahaja nusyuz (derhaka),
para suami juga tergolong dalam golongan nusyuz jika mereka gagal menunaikan
hak isteri.
No comments:
Post a Comment